در کلیه وسایل نقلیه یک سیستم بسیار با اهمیت بنام سیستم ترمز وجود دارد. در سیستم ترمز یک قسمت وجود دارد به نام لنت ترمز . این قسمت از سیستم ترمز باعث به وجود آمدن شتاب منفی در اتومبیل می شود. لنت ترمز از طریق ایجاد اصطکاک با دیسک یا کاسه ترمز باعث شتاب منفی در اتومبیل می گردد. به طور معمول میزان قدرت سیستم ترمز ده برابر میزان قدرت موتور خودرو است اما در بعضی مواقع نیز این میزان قدرت بیشتر هم می شود. برای درک بهتر مثالی آورده می شود:
یک خودرویی که ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد و وزنی معادل یک تن دارد برای آنکه از حرکت بازایستد توانی معادل ۱۵۰ کیلووات را لازم دارد. این توان به صورت انرژی حرارتی (که در برخی نقاط از لنت ترمز دمای آن به ۳۰۰ الی ۸۰۰ درجه سانتیگراد میرسد) دفع میشود. لنت وظیفه دارد با تولید نیروی اصطکاکی مناسب انرژی جنبشی چرخ متحرکی را که تحت تاثیر نیروی موتور میباشد را گرفته و به انرژی حرارتی تبدیل کند و سپس انرژی حرارتی را در فضا پخش نماید که با این عمل اتومبیل از حالت حرکت به حالت سکون و یا از سرعت آن کاسته میشود. لنت باید ضریب اصطکاکی بالا و پایدار داشته و با تغییرات درجه حرارت خاصیت خود را از دست ندهد و همچنین باید در مقابل سائیدگی استحکام داشته و کاسه ترمز را خراش ندهد.
پروسه تولید لنت
در کل تولید لنت ترمز دو پروسه عمده را طی میکند:
1. ساخت کفشک: کفشک محل قرارگیری لنت است و با توجه به طراحی سازنده اشکال متفاوتی دارد.
2. ساخت لقمه لنت: لقمه لنت که وظیفه ایجاد اصطکاک را دارد.